Çocuğa Yönelik Cinsel İstismarı Önlemede Ebeveyn Rolü

Çocuğun bir yetişkin tarafından; cinsel uyarı ve doyum için kullanılması, fuhuşa zorlanması, pornografi gibi suçlarda cinsel obje olarak kullanılması cinsel istismar olarak tanımlanmaktadır. Cinsel istismar genellikle doğrudan fiziksel temastan, genital bölgeye dokunma, öpme, okşama, sürtünme, teşhircilik, pornografi, ırza geçmeye kadar çok geniş̧ yelpazedeki tüm davranışları kapsamaktadır.

 

Ne yazık ki, çocuk cinsel istismarı bebeklikten ergenliğe kadar her yaştan hem erkek hem de kız çocukları etkileyen çok yaygın bir sorundur. Tüm çocuklar savunmasızdır. Ancak küçük olan ve/veya gelişimsel geriliği olan çocukların, daha savunmasız olmalarından dolayı, mağdur olma olasılıkları daha yüksek olabilmektedir.

 

Aşağıda çocuğunuzu cinsel istismardan korumanıza yardımcı olacak bazı ipuçları bulunmaktadır:

Çocuğunuzu Cinsel İstismardan Korumanıza Yardımcı Olacak Bazı İpuçları

  • Çocuğunuza vücudunun özel bölgelerini ve bu bölgelerin isimlerini öğretin.
  • Çocuğunuza vücudunun özel bölgeleri hakkında konuşmasından utanmamasını öğretin.
  • Çocuğunuza vücut güvenliği ve “iyi” ile “kötü” dokunuşlar arasındaki farkı öğretin. Örneğin muayene etmek için doktorun midesine dokunması uygun olsa da bir başkasının pantolonunun içinden kendisine dokunmasının uygun olmadığını söyleyin.
  • Çocuğunuzla “eğer” oyunları oynayın. Bu oyunlarda çeşitli senaryolar oluşturun ve çocuğunuza bu durumlarda ne yapacağını sorun. Örneğin, “Biri, ‘gel birlikte soyunma oyunu oynayalım’ derse ne yaparsın?” gibi sorular sorun. Bu oyunlarda iyi ve kötü dokunuşlarla ilgili soruları dengeli olarak sorun.
  • Cinsel olmayan yollarla da olsa dokunulmak istemediğinde ‘hayır’ demesini öğreterek (örneğin, kucaklamaları reddederek), çocuğunuzun bedeni hakkında karar alma hakkı olduğunu bilmesini sağlayın.
  • Çocuğunuza banyo yapmak, tuvaletten sonra temizlenmek gibi, kendi özel bölgelerinin bakımını kendisinin yapmasını öğretin. Böylece yetişkinlerden veya daha büyük çocuklardan yardım istemek zorunda kalmamasını sağlayın.
  • Çocuğunuzu ‘iyi sırlar’ ve ‘kötü sırlar’ arasındaki farklar konusunda eğitin. Örneğin, sürpriz bir parti iyi bir sırdır, çünkü uzun süre gizli tutulmayı gerektirmediği için sorun olmayacaktır. Ancak kötü sırlar sonsuza dek saklamayı gerektiren sırlardır gibi.
  • Çocuğunuza sizinle her konuda ve her zaman konuşabileceğini söyleyin. Onunla her gün diğer insanlarla olan temasları hakkında konuşun ve ona duygularını sorun. Bu, çocuğunuzun sizinle herhangi bir konu hakkında konuşmakta kendisini rahat hissetmesini sağlamaya yardımcı olacaktır.
  • Çocuğunuza bebek bakıcısı veya öğretmenlerin söylediği her şeyi yapmasını, bir diğer ifadeyle, yetişkinlere körü körüne itaat etmesini öğretmeyin. Bunun yerine ona, yetişkinlerin çoğunun saygı duyulacak iyi insanlar olduğunu ancak kendi kalbini dinlemesi gerektiğini ve bir yetişkin kendisinden, yanlış olduğunu bildiği bir şeyi yapmasını istiyorsa ona “hayır” demesinin doğru olduğunu öğretin.
  • Çocuğunuzla bu konu ile ilgili konuşurken sadece yabancıların tehlikeli olduğuna odaklanmaktan kaçının. Çoğu çocuğun tanıdığı ve güvendiği biri tarafından istismar edildiğini unutmayın.
  • İçgüdülerinize güvenin! Bir çocuğu başka biriyle bırakmak konusunda endişeleniyorsanız, bunu yapmayın.
  • Eğer muhtemel bir cinsel tacizden endişe ediyorsanız, çocuğunuza sorular sorun.

 

Çocuğunuzla cinsel istismar hakkında konuşmayı ertelemeyin. Unutmayın, bunun için en iyi zaman ŞİMDİ.

 

Dr. Öğr. Üyesi Rumeysa HOŞOĞLU

Kapadokya Üniversitesi

Sağlık Bilimleri Yüksekokulu

Çocuk Gelişimi Bölümü

 

Kaynaklar:

Centers for Disease Control and Prevention. (2005). Adverse Childhood Experiences Study: Data and Statistics. Atlanta, GA: Centers for Disease Control and Prevention, National Center for Injury Prevention and Control. Retrieved January 12, 2009 from: http://www.cdc.gov/nccdphp/ace/prevalence.htm

U.S. Department of Health and Human Services, Administration on Children, Youth, and Families. (2007). Child Maltreatment 2005. Washington, DC: U.S. Government Printing Office. Retrieved January 12, 2009 from http://www.acf.hhs.gov/programs/cb/pubs/cm05/cm05.pdf

Snyder, H. N. (2000). Sexual assault of young children as reported to law enforcement: Victim, incident, and offender characteristics. Washington, DC: U.S. Department of Justice, Office of Justice Programs, Bureau of Justice Statistics. Retrieved January 12, 2009 from http://www.ojp.usdoj.gov/bjs/pub/pdf/saycrle.pdf




E-Bülten Kayıt

Montessori Anaokulu hakkında bilgi almak için e-posta adresinizi bırakın.

Onay vermeden bu işlemi gerçekleştiremezsiniz
Kapadokya Üniversitesi veri sorumlusu sıfatıyla, verdiğiniz kişisel verilerin gizliliğini 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanununa (KVKK) uygun olarak ve büyük bir hassasiyetle koruyacaktır. Kişisel verileriniz, KVKK’ya uygun olarak işlenecek, sizleri Kapadokya Üniversitesi hakkındaki gelişmelerden e-posta veya telefon yoluyla haberdar etmek için kullanılacaktır. Detaylı bilgi için tıklayınız